Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2010

ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΣΧΟΛΙΕΣ/ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ/ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ

ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΣΧΟΛΙΕΣ/ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ/ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ

Ενεργός πολίτης


Ενεργός πολίτης
Ενεργός πολίτηςΗ κοινωνία των πολιτών της τρίτης χιλιετίας, χρειάζεται ενεργούς και ενημερωμένους ανθρώπους, με άποψη αλλά και θέσεις για κάθε ζήτημα που αφορά στην ζωή τους, τόσο την προσωπική όσο και την οικογενειακή και την ευρύτερα κοινωνική.
Με άλλα λόγια, μας αφορά όλους οτιδήποτε γίνεται γύρω μας, π.χ. η μόλυνση του περιβάλλοντος, τα σκουπίδια στους δρόμους, τα αδέσποτα ζώα, το κυκλοφοριακό χάος, η έλλειψη υποδομών και σεβασμού για τους πολίτες με αναπηρίες, η ανεξέλεγκτη χρήση του νερού, η συμμετοχή στα κοινά και η ενεργή ψήφος, οι άστεγοι γύρω μας, η εγκατάλειψη των ηλικιωμένων, η εκμετάλλευση των παιδιών και η παιδική εργασία, η κακοποίηση της γυναίκας και η ενδοοικογενειακή βία κ.α.
Δυστυχώς η άνοδος του βιοτικού επιπέδου τις τελευταίες δεκαετίες όχι μόνο δεν συνέβαλε στην λύση των προβλημάτων αυτών που μαστίζουν την σύγχρονη κοινωνία αλλά δημιούργησε και κάποια τα οποία τα παρατηρούμε όχι μόνο στο στενό οικογενειακό ή τοπικό περιβάλλον της γειτονιάς, του χωριού ή της πόλης μας, αλλά σε Εθνικό, Ευρωπαϊκό και ακόμα σε παγκόσμιο επίπεδο, μιας και οι επιπτώσεις από αυτά που συμβαίνουν σε μια χώρα ή ήπειρο επιβαρύνουν και όλες τις υπόλοιπες.
Σε αυτή την κατηγορία θα ασχοληθείς με ο,τιδήποτε αφορά την ενημέρωση, και πληροφόρηση, που οφείλει να έχει ο ενεργός πολίτης τόσο από τους θεσμοθετημένους φορείς όσο και αυτή που λαμβάνει από την δραστηριότητά του στο κοινωνικό σύνολο που μετέχει π.χ. την οικογένεια, το σχολείο, τη γειτονιά, την ενορία / θρησκευτική κοινότητα, το διαδίκτυο αλλά και την κοινωνία γενικότερα.
Επίσης, θα ασχοληθείς με αυτά που θα μπορείς εσύ, ως ενεργός πολίτης της κοινωνίας, να κάνεις πράξη ώστε, αυτά που θα διαπιστώνεις πως πρέπει να αλλάξουν, με θεσμικούς τρόπους να αλλάξουν.
Όπως έχει σωστά ειπωθεί: «Δράμε τοπικά, σκεφτόμαστε παγκόσμια».

Περιεχόμενα

Παρακάτω σου παραθέτουμε έναν κατάλογο με το τί ενδεικτικά περιέχει αυτή η Κατηγορία:
  • Ενεργός & Έξυπνος Καταναλωτής
  • Ενεργός Μαθητής
  • Επαγγελματικός Προσανατολισμός.
  • Κυκλοφοριακή Αγωγή
  • Σωστή Διατροφή για μια Υγιή ζωή
  • Πολιτική και Κυβέρνηση
  • Περιφερειακή, Νομαρχιακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση
  • Θεσμοθετημένες Εξουσίες (Νομοθετική, Εκτελεστική, Δικαστική)
  • Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
  • Γεωργία και φυσικοί πόροι
  • Περιβάλλον (Προσωπική ευθύνη των πολιτών)
  • Προσφορά στον συνάνθρωπο
  • Καταστάσεις έκτακτης ανάγκης
  • Υπηρεσίες πρώτης ανάγκης
  • Δημόσια διοίκηση Δημοσιές υπηρεσίες (ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, ΟΤΕ, Κ.Ε.Π. κτλ)
  • Φορείς και Ανεξάρτητες Αρχές
  • Πολιτιστικοί – εξωραϊστικοί σύλλογο.
  • Έγκλημα, νόμος, δικαιοσύνη
  • Πληροφορία και επικοινωνία
  • Ψυχαγωγία
  • Ταξίδια και τουρισμός
  • Υγεία, διατροφή και πρόνοια
  • Κοινωνική Ασφάλεια, Ασφαλιστικό και Συνταξιοδοτικό Σύστημα
  • Μη Κυβερνητικοί Οργανισμοί, Εθελοντικές Οργανώσεις & Κινήσεις
  • Θρησκείες του Κόσμου
  • Διεθνείς Σχέσεις και Άμυνα

Μέθοδος Εργασίας

Ο τρόπος που θα εργαστείς είναι πολύ απλός και περιγράφεται αναλυτικά παρακάτω. Πιο συγκεκριμένα, κάνε τα εξής:
  1. Επίλεξε μία θεματική ενότητα, όπως αυτή περιγράφεται παραπάνω στο «Περιεχόμενο», π.χ. «Ενεργός Καταναλωτής».
  2. Αναζήτησε μεθοδικά σε διάφορες πηγές (βλ. παρακάτω) και συγκέντρωσε σχετικές πληροφορίες (π.χ. τι είναι καταναλωτής, ποιος μπορεί να παρέχει και πώς πρέπει να παρέχει υπηρεσίες σε καταστήματα γενικού και υγειονομικού ενδιαφέροντος, ποιος ελέγχει τις προσφερόμενες υπηρεσίες δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, πώς διασφαλίζονται οι πιστοποιήσεις I.S.O., H.A.S.P., κ.τ.λ.) και σύλλεξε τα αποτελέσματα.
  3. Παρουσίασε τα αποτελέσματά σου, με μια δεκάλεπτη παρουσίαση ή μικρή έκθεση, στην Ενωμοτία ή την Ομάδα σου. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αφίσες, φωτογραφίες, φωτοδιαφάνειες (slides), διαφάνειες, ηλεκτρονικές διαφάνειες (π.χ. PowerPoint), βίντεο (video), μουσική, τραγούδι, ποίηση, μαντινάδες, παροιμίες, θέατρο, θεατρικό παιχνίδι, σκετς, ζωγραφική, γλυπτική, χορό, παντομίμα, να φτιάξεις μία μικρή εφημερίδα ή ένα έντυπο, όλα μαζί ή κάποια από αυτά και γενικά, κάθε πρωτότυπο τρόπο που θα φανταστείς.
  4. Δημιούργησε ένα σχετικό παιχνίδι που θα παίξετε στην Ενωμοτία ή στην Ομάδα σου ή βοήθησε, σε συνεργασία με το τον Ενωμοτάρχη σου, τον Αρχηγό σου και το Συμβούλιο Τιμής, στην διοργάνωση μιας δράση προσφοράς της Ομάδας σου που θα έχει σχέση με τα αποτελέσματα των ευρημάτων σου (π.χ. μία δράση ενημέρωσης των μαθητών του σχολείου σου για το πώς να καταναλώνουν «έξυπνα»).

Πηγές Αναφοράς

Για να είναι η αναζήτησή σου καλή, κι άρα η όλη σου εργασία σου κατά το δυνατόν πλήρης, θα χρειαστείς διάφορες, όπως λέμε, «πηγές αναφοράς». Αυτές περιλαμβάνουν τόσο κείμενα (βιβλιογραφία, αρθογραφία, ειδησεογραφία κ.τ.λ.), όσο και εικόνες, φωτογραφίες, άλλα οπτικοακουστικά μέσα (μουσική, κινηματογραφικές ταινίες, video, ντοκιμαντέρ, κ.τ.λ.) και πολυμέσα (multimedia), το διαδίκτυο (internet) αλλά ακόμα και διάφορα πρόσωπα που μπορούν να σε βοηθήσουν σχετικά («ζωντανές πηγές» ή «μαρτυρίες»).
Τέτοιες πηγές μπορούν να είναι:
  • Διάφορες Βιβλιοθήκες: η προσωπική σου, αυτή της οικογένειάς σου, του Σχολείου σου, της Ενορίας ή της θρησκευτικής κοινότητας που ανήκεις, της Ενωμοτίας, της Ομάδας και του Συστήματός σου, η Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης σου ή η Κοινοτική του χωριού σου, οι Βιβλιοθήκες Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων, Ανωτάτων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Μουσείων και άλλων εκπαιδευτικών φορέων που τυχόν υπάρχουν στην περιοχή που κατοικείς, η Εθνική Βιβλιοθήκη στην Αθήνα κ.τ.λ. . Θυμήσου πως οι Βιβλιοθήκες δεν έχουν μόνο βιβλία, αλλά επίσης εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες και άλλα έντυπα.
  • Αντίστοιχα, μπορείς να αναζητήσεις οπτικοακουστικό υλικό σε διάφορες Δισκοθήκες, Ταινιοθήκες και Συλλογές Πολυμέσων («Πολυμεσοθήκες», Me'diatheques). Θυμήσου πως πολλές δημόσιες Βιβλιοθήκες διαθέτουν και τέτοια τμήματα.
  • Τηλεοπτικές εκπομπές που ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.
  • Θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις ή άλλες καλλιτεχνικές και επιστημονικές εκδηλώσεις σχετικές με το θέμα, πάντα σε συνεργασία με τους γονείς σου και με την συναίνεσή τους.
  • Επιστήμονες, τεχνολόγοι και τεχνικοί ειδικευμένοι σε αυτό το αντικείμενο: δικηγόροι, δικαστές, οικονομολόγοι, λογιστές, υπάλληλοι της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, υπάλληλοι διαφόρων υπουργείων και φορέων, υπάλληλοι υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κ.α. . Ζήτησε τη βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους ανθρώπους.
  • Φορείς και υπηρεσίες που έχουν στόχο την ευαισθητοποίηση αλλά και την θεσμοθετημένη ενημέρωση των πολιτών (O.H.E., UNICEF, Ευρωπαϊκή Ένωση, κ.α.). Ζήτησε τη βοήθεια των γονέων σου και του Αρχηγού σου ώστε να έρθεις σε επαφή με τέτοιους φορείς και υπηρεσίες.
  • Διάφοροι Ιστοχώροι, όπως:
    Και διάφοροι άλλοι δικτυακοί τόποι (ιστοσελίδες) όπου μπορείς να βρεις χρησιμοποιώντας γνωστές μηχανές αναζήτησης (π.χ. google, yahoo κ.α.) πάντα όμως με τη βοήθεια ενός ενήλικου που έχει σχέση με το Διαδίκτυο.
  • Και φυσικά μην ξεχνάς ότι βοήθεια μπορείς κάθε φορά να ζητάς από τους Γονείς και την υπόλοιπη οικογένειά σου, τους φίλους σου, τους εκπαιδευτικούς σου, τον Ιερέα της περιοχής σου και βέβαια, τον Ενωμοτάρχη και τον Αρχηγό σου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου